söndag 5 februari 2012

Christer "Älvräddaren" Borg

Christer Borg!

Christer Borg, ordförande i Älvräddarnas Samorganisation
Kanske är det enklare för en stadsmänniska att se värdena i orörd natur och riktig vildmark, på samma sätt som landsortsbor tenderar att se nöjesvärden i storstaden som en infödd för länge sedan tröttnat på. Just kontrasten mellan en gammal invand stadstillvaro och en ny i landsbygd skärper sinnena för naturens betydelse för oss människor. I alla fall känns det så för mig sedan flytten från Stockholm 1999.

Engagemanget för våra vattendrag startade 2006 då Vattenfall ville ta turistspillet i Nämforsen vid Näsåker i Ångermanland, där jag nu bor. Jag läste in allt jag kom över i sakfrågan och fann att mer vattenkraft verkade vara självmål som lösning på miljöproblemet klimatförändringar. Kort och gott, de har inte lyckats ta turistspillet ännu. Efter det har jag varit engagerad i kampen för Röån där vi vann över SCA och Statkraft och även i frågan om överledningen av Vojmån där Nej-sidan vann i en folkomröstning 2008.



Jag har flera decenniers erfarenhet av marknadsföring och har läst högskolekurser i klimat, energi och humanekologi. Det positiva jag har med mig från säljyrket in i engagemanget för våra vattendrag är att jag har svårt att ta ett nej, utan argumenterar alltid vidare, jag försöker alltid vara mer påläst än den jag pratar med och jag är en obotlig optimist. Alltså tror jag i hjärtat att vi kan påverka politiker så att vi får totalt stopp på nybyggnation av vattenkraft och restaureringar av de utbyggda vattendragen.


Älvräddarna

 

Älvräddarna är en ideell och partipolitiskt obunden
sammanslutning av lokala älvräddarorganisationer från
älvdalar i hela landet.

När Älvräddarna bildades 1974 var flertalet svenska älvar redan offrade för vattenkraft och även återstoden hotades av vattenkraftutbyggnad. Politiska krafter ville tillsammans med kraftindustri utplåna också det sista av fria älvar och älvsträckor i landet, då som nu.
De orörda älvmiljöerna utgör alla utomordentligt rika ekosystem med större biologisk mångfald
och produktion än någon annan naturtyp i Sverige. Samtliga erbjuder starka skönhetsupplevelser, utsökt rekreation och fiske i toppklass. De är helt enkelt omistliga! Älvräddarnas samlade styrka och mer än 30-åriga arbete har stor del i att de flesta av dessa älvar idag har skydd i Miljöbalken, några med nationalälvsstatus.


Älvräddarnas framgångar brukar tillskrivas den respekt organisationen vunnit i alla läger för kunnighet och saklighet. Men älvskyddet är bräckligt och måste ständigt försvaras - ett enkelt riksdagsbeslut kan riva upp det!



Idag finns också frågan om fiskvandringsvägar med som den andra punkten på vår agenda. Genom kontakter och nätverkande med alla berörda myndigheter och forskningsinstitutioner och övriga ideella miljöorganisationer, driver vi frågan om fiskvandringsvägar aktivt. Våra förslag om
laförändringar är nukända både i riksdag och på departement, sakta urholkar droppen stenen…
Älvräddarna behövs fortfarande - för kunskaps- spridning och opinionsbildning och för bevakning av älvfrågor i politiken. Sällan uträttas så mycket för så lite som hos Älvräddarna!


Tranås


Måndag 6 februari får Tranås Energi som första företag i Sverige motta Älvräddarnas diplom för optimalt miljöanpassad vattenkraftsel.

Älvräddarnas Samorganisation har miljödiplomerat Tranås Energi´s arbete med biologisk mångfald och deras egna miljöanpassade vattenvägar i Svartån och vid vattenkraftstationen i Olstorp. Den 6 februari klockan 10.00 bjuder Tranås Energi och Älvräddarna in till en informationsträff om detta och diplomet kommer då att lämnas över. Bland annat medverkar representanter från Länsstyrelserna i Östergötlands och Jönköpings län och Martin Falklind från Fiskejournalen på träffen. Tranås Energi bjuder på mingel, tilltugg och intressant information på kontoret på Norra Storgatan 64 i Tranås och hälsar press, näringsliv och intresserade välkomna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar