lördag 25 februari 2012

Nästa man för rakning...

Robert Jonsson...

Hej själv Andreas. En stor ära att få bli intervjuad av dig här i din eminenta blogg.

Vart bor du?

 Jag bor i Partille. En liten kommun strax utanför Göteborg.

Vart är du född?

Born and raised i Angered. En förtort till Göteborg med mycket fin natur som på senare år fått oskäligt dåligt rykte.

Hur gammal är du?

Född 1974 så jag närmar den den magiska åldern 40 med stormsteg. Ser framemot det faktiskt. Jag tror att man vaknar mycket visare och snyggare på sin 40-års dag !

Hur ser din familj ut?

Jag är gift med Frida och vi har tre barn ihop. Sofi blir 3, Emil blir 6 och Saga som blir 10.

Vart jobbar du?

Jag jobbar bl a med Fiskejournalen och andra företag som köper mina tjänster! Jag är fotograf/musiker/grafisk designer/bildkonstnär/filmsnubbe/ jag är en tusenkonstnär skulle man kunna säga.

Vad är "Nyttfiske"?

En helt ideell webshow/blogg som fungerar som en helt oberoende men väldigt riktad direktkanal till folk som är intresserade av samma saker som jag! Jag spenderar vääääldigt många timmar varje vecka på att hitta nya prylar, tekniker
och annat gött då kan jag ju lika gärna dela med mig av det. Det här är ett sätt att jobba på som är väldigt stort i USA. Bl.a så har YOUTUBE tagit över gamla flygplans fabriker och skapar där nu studios och kollektiv för kanaler såsom NYTTFISKE.
Det kommer att komma hit med :) Eller det har ju det nu !!!!!! Jag har ju satt igång ! Detta sätt att jobba på är framtiden! Hur länge jag kör vet jag inte. Kanske tills du tar över, Andreas ;)

Har du något tips om man vill börja filma själv, precis som du gör?Något tips?

VÅGA. Det är bara att köra. Men framför allt tvinga inte på folk något. Pumpa inte ut dina filmer överallt för att få dem att titta, då får du skit från folk som inte är intresserade men har tittat och känner sig lurade på de 5 minuter det tog dem att kolla. Folk som är intresserade kommer att hitta dig och de rekommenderar det då till nästa person som gillar samma sak. På det sättet får du en trogen skara tittare. Det är iallafall min uppfattning. Framför allt så slipper du negativa kommentarer och kan istället koncentrera dig på att bearbeta den konstruktiva kritik och och de tips du får för att växa ännu större och nå ännu mer intresserade. Häng inte upp dig på antal views, det är helt förlegat!

Fiskar du själv?

Jadå jag fiskar så ofta jag kan. Det brukar bli ganska mycket eller väldigt mycket. Men det är viktigt för mig att jag inte sätter min familj åt sidan. Det är alldeles för många människor som fiskat bort sina familjer eller förhållanden.
Mitt jobb är ofta väldigt öppet så jag kan välja lite när jag vill jobba på dygnet, vilket gör att jag i stort sett kan fiska när som helst utan att det stör mitt familjeliv. Jag försöker dock ha helgerna fiskefria!

Vart fiskar du?

Mitt hemmavatten om vi snackar sjö, har blivit Öresjön i Marks kommun, då vi har vårt lantställe där. Annars kan du hitta mig runt Göteborg vartsomhelst där det är nära till en Latte och kanelbulle.

Vad fiskar du?

All fisk. Jag älskar verkligen gädda, men jag är skiiiiiiiträdd för gäddor! Säg inte det till någon.

Vad är roligast att fiska?

Hehe tro det eller ej, men jag gillar allt fiske, men det som är lite skumt med mig är att jag tror att jag gillar allt runt omkring mer än själva fisket. Svårt att förklara kanske. Jag vill komma på en fräck pryl och sedan förfina den vid vattnet till den fångar tokmycket fisk.
När den funkar går jag på nästa uppfinning,rig eller drag tills jag bemästrar det helt. Jag spenderade 50 timmar på en vecka förra året på att bara ekoloda Ö.Öresjön. Jag hade en annan period förra året när jag mätte salthalten och temperaturer på olika ställen runt Göteborg för att hitta det ultimata stället för havsöring. Jag hittade ett ställe som levererade ruskigt bra, dit skall jag 1 april i år. Jag är en NÖRD som inte bara vill fånga fisk, jag vill förstå varför fisken jag fångar tog just det draget/riggen/betet vid den tiden. hade jag inte varit så tokigt kass på flugfiske så hade det kunnat vara något för mig. Eller fiskeprodukts utvecklare/innovatör :)

Nämn dom 5 bästa ställerna du har varit på genom fisket..

Om jag skall rangordna dem fem skönaste ställena jag fiskat på så blir det...

1. Mehamn i Norge, Europas nordligaste fastlandspunkt. Det vackraste stället jag någonsin varit på. Vattnet var klart och helt grönt. På en timma kunde du förflytta dig dig från djuphavsfiske efter hälleflundra till
fjällsjöar som var så gott som ofiskade fyllda till gränsen med rödingar och öringar. Ett ställe jag kommer återvända till många fler gånger i mitt liv! Första gången jag var där så träffade jag en herre som har kommit att bli en otroligt god vän och antagligen så
kommer jag få stå ut med honom tills den dag någon av oss ramlar av pinnen. Jag har Camprekordet på Adventurecamp Mehamn med en hälleflundra på 170 cm, 70 kg. Den tog jag på Drot-shot, med Recoil-rig. Recoilen gjorde av resåret i mina kalsonger ! På kroken hade jag en Sej fylld med mjukost. Basilika och tomat smak. Det är min special-rig till hälleflundra som funkar kanon. Jag har inte fått en hälleflundra under 25 kilo !

2. New York. Ett grymt ställe att fiska på. Jag har varit där massor av gånger. I central park kan du fiska Bass, crappies, gul Abborre och annat trevligt. Om du är mer sugen på havsfiske så sticker du ner till Battery Park och fiskar striped Bass.
Grymt fiske i en Grym stad!

3.Miami. Jag var där för att göra en intervju och fiska med Jeremy Wades från River Monsters. Med Jeremy blev det djuphavsfiske. Min vän Jeff bor där och är en av världens duktigaste tarpon fiskare, han drog sin första 50 kilos tarpon när han var 11 år.
Han är en Urban Angler som jag så vi fiskade i kanalerna utanför alla rika människors hus. Jag drog en fet Jack 50 meter från en stor villa som ägs av däckfirman Firestones VD. Jag tappade min första Tarpon vid Steven Spielbergs 80 meters Yacht.

4. Cabo san Lucas i Mexico. Jag var där tillsammans med Martin Falklind och Ecofilm för att filma till "den gamle och havet" som kommer nu i vår på SVT. Får du chans att fiska med den gubben så gör det, han är i särklass en av Sveriges duktigaste sportfiskare.
Där landade jag en stor Dorado mitt ute på havet. Men det roligaste fisket hade jag med lokalbefolkningen på piren kvällstid där det grillades, spelades musik och fiskades. Från piren landades det Barracuda.

5. Åndalsnes hos John Kofoed, Mjösa med Erik Walmann, Tidan med Emin Lager, här hamnar alla andra ställen !!

Kommer vi se dig i Ljusne nån dag?

Självklart brorsan! Om du lovar att fiska med mig om jag kommer !

Andreas "Riktiga" Sten... Självklart så kommer jag att fiska med dig, om du vill så klart:)





Slutligen vill jag tacka Robert för att han gick med på denna Intervju på sådan kort varsel.
Jag kommer att komma tillbaka med mer intervjuer och Reportage, men jag vet inte när. Ha det bäst!:)

6 kommentarer:

  1. Ännu en kanonintervju :) Nice ! // Peter-LJUSNE JPM

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig blogg och jag måste bara säga att första bilden i detta inlägg är otroligt snygg och kreativ, roligt med intrevjuer också och jag läste några av de tidigare inläggen också. Bra jobbat!! :)

    SvaraRadera
  3. Kanonbra intervju Steen!

    Mvh. Tony

    SvaraRadera
  4. Pappa, tack!:D

    Sussi, tackar! Kul att du läser och kikar in ibland. Det kommer upp fler Intervjuer framöver..

    Tony: Tack!:D

    SvaraRadera
  5. Ja jag ska hålla utkik såklart!! Har länkat till din blogg så nu har jag koll på läget!! ;)

    SvaraRadera