fredag 30 mars 2012

Intervju Med Johan Broman!

Vart är du född?

Jag är född i Solna.

Vart är du uppväxt?

Är uppvuxen i Täby under skoltiden och norröver i Sikvik (Gävlebukten) på somrarna, då vi också var mycket i Ångermanland, Hälsingland, Jämtland och Lappland.


Hur var din uppväxt? Lätt? Svår?

Jag hade en på många sätt fantastisk uppväxt med världens bästa föräldrar, en tre år äldre bror, en två år yngre syster och massor av riktiga, goda vänner som jag fortfarande hänger med. Vattnet, Stora Värtan, låg utsträckt ett par hundra meter nedanför Viggbyholmshalvön som vi bodde på, så det var bara att rulla ned min kompis roddbåt och ut och dra fetingarna.

När jag sedan var femton år gammal omkom min far i en aneurysm som ledde till en hjärnblödning, vilket var ett svårt trauma för oss alla i familjen. Fem år senare, dvs när jag var tjugo år gammal och när vi började komma över den värsta perioden efter min fars bortgång, så omkom min bror i en mc-olycka bara någon kilometer hemifrån, vilket naturligtvis var katastrofalt för min mor, min syster och för mig. Så då hade vi en jobbig period i våra liv.

 Detta är dock länge sedan nu. Idag mår jag bra med två underbara tonårssöner, massor av goda vänner, ett fantastiskt jobb och ett härligt hus osv. Och min syster mår också bra och min mor är fortfarande i livet. Men visst lämnar allt gammalt vissa sår efter sig, och alla sår läker inte med tiden. Man lär sig bara leva med dem.

Vart bor du nu?

I Österskär ute i Åkersberga, ca tre mil norr om Stockholm, 100m från viken som jag har båten i.


Har du någon familj? Hur ser den ut? Vilka? Vad sysslar dom med?

Ja, jag har två fantastiska söner som bor med mig varannan vecka, Joel snart 19 år som strax går ut trean på naturvetenskapliga linjen på Marina Läroverket i Stocksund. Han vill bli marinbiolog. Och så Elias snart 17 år som går på kocklinjen på Åva/Täby Park Hotel. Han vill bli krögare.


Hur är du som person? Enligt dig själv...

Svårt att säga hur jag är som person då det ligger i betraktarens ögon. Hoppas dock att dom som känner mig ser mig som en snäll, reko och glad kille som gillar livet och som tycker illa om nonchalans, självupptagenhet och apati.


Vad jobbar du med? Som?

Jag har tidigare startat och drivit Sportfiskeföretagen Eco Weight, Fishit, BROMAN och BROMANoDELL men har inget som helst med dom att göra längre. Sedan ett antal år tillbaka jobbar jag istället som fiskeguide i Stockholms skärgård april-juni och september-november. Och så guidar jag till fjälls tillsammans med Icehotel i augusti varje år.

Vi ordnar varje sommar några fiskeresor med helikopterturer och kanotfärder genom våra sista vildmarker såsom Lainio, Torne, Kaitum och Rautas där fisket är näst intill oslagbart bra. Sedan gör jag tv åt TV4 koncernen. Nu senast den nya serien "Fiske - lite djupare" som gick i höstas på TV4 Sport.

När började du fiska? Vart? Med?

På bryggan vid sjöboden uppe på vårt sommarställe i Sikvik i Gävlebukten, med bambuspö och korkflöte.


Varför just fiske?

Vet inte helt säkert...vatten och vad som finns kring det och vad som döljer sig under ytan har alltid fascinerat mig. Vattnet och solen är ju på ett sätt grunden till det fantastiska liv vi har här på jorden, och solen verkar lite för het och för långt bort för att checka upp, så det blev vattnet istället. Jag hade lika bra kunnat bli marinbiolog, sjöman eller pärldykare som sporfiskare. Bara jag får ha vattnet där jag är så är allt ok.


Vart är dit "Speciella" fiskeställe?

Många, men sjöboden uppe på vårt ställe i Sikvik ger mig fortfarande samma känslor som när jag var liten. Och sensommarfisket med popper efter smågädda och storabborre hemma i Sikvik är en av årets höjdare. Men rent fiskemässigt så dänger jag nog helst torrfluga i något vatten uppe på Sandåslandet, där jag tycker naturen och fisket är magiskt. Sedan skadar det ju inte att få tampas med lite tropiska torpeder emellanåt och då väljer jag helst att åka till Tobago.

Dels för att fisket där är riktigt bra och för att det är oexploaterat och dels för att jag har mina goda vänner Teija och Frothy där.


Vad fiskar man där?

 På Sandåslandet är det främst brunöring och harr som gäller. Och ibland lax i Lainio. Och på Tobago fiskar vi efter Marlin, Sailfish, olika Tunas, Dorado, Wahoo mm ute på det stora blå, GT vid reven och Bonefish, Tarpon, Jacks och Barracuda mm inne på flatsen.


Vilken fisk fiskar du framför alla andra? Varför?

Vild brunöring på torrfluga, för att den är så vacker, stark och svårtflirtad och för att den ofta lever i så fantastiskt vackra miljöer. Storharr på torrfluga för att den är så tacksam att fiska på just torrfluga. Havsöring för att det är just havsöring. Sedan har jag även någon slags fiska-gädda-gen som ligger där konstant. Utomlands...tja...GT på popper!! Men jag är mycket av en allätare och gillar det mesta i sportfiskeväg.


Kommer vi att se dig på tv i år? "2012"

Ja, helt säkert i form av repriser av första säsongen av "Fiske - lite djupare" som gick på TV4 Sport under hösten 2011. Men sedan så kommer vi tillbaka med en andra säsong av "Fiske - lite djupare" våren 2013. Vi börjar spela in nya avsnitt nu i vår.


Med vem/vilka?

 Jag och Fredrik Sjöblom som är min kompis och kollega i "Fiske - lite djupare".  Sedan vet man aldrig om det dyker upp andra möjligheter, men det är inget som är bestämt just nu.


Vart?

 Med "Fiske - lite djupare" kommer vi att fiska och filma mest i Sverige, bla i Kalix/Kaitum, Stockholms skärgård, Örnsködsviks skärgård mm. Och så blir det en sväng över till Åland, som har lyckats få fart på sin naturliga havsöringsreproduktion.


Skulle vara roligt om du kanske vill komma till Ljusne och fiska med mig, något du kan tänka dig?

Visst kan jag tänka mig det. En gång i tiden fiskade jag mycket spinnfluga i norrlandsälvarna, främst Älvkarleby men även en del i Ljusne och Bergeforsen. Numer blir det mest orörda mer avlägsna vatten. Men som sagt, visst skulle jag gärna fiska i Ljusne igen. Bara det går att hitta en tidslucka, vlket inte alltid är det lättaste för mig under högsäsong.


Har du några tips om man vill bli bra på att fiska?

Om man vill bli riktigt bra på att fiska så finns det inga genvägar - det är bara ut och testa, prova sig fram och lyssna på den erfarenhet som finns lokalt, sedan så är det tiden som ger erfarenheten som i sin tur ger skickligheten.

Att lära känna sitt hemmavatten olika tider på året och olika tider på dygnet under olika vind- och väderförhållanden ger ofta erfarenheter som man sedan kan ta med sig till andra vatten. En förutsättning för att i mina ögon bli en duktig fiskare är att förstå ekologin, dvs hur allt levande samspelar och skapar den miljö som vi lever i. Idag är det tyvärr alldeles för få som begriper detta.

En vis man, Gunnar Westrin, skrev nyligen i en norrländsk tidning att ekologi skulle vara ett obligatoriskt ämne i skolan och om det var det, så skulle jorden helt säkert se annorlunda ut. Jag kan inte annat än instämma.


 

Slutligen vill jag tacka Johan för att han gick med på denna Intervjun. Hare gött alla!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar