onsdag 4 april 2012

Intervju med Jan Ohlsson!

Nästan man till rakning är +FishEco`s egna Janne Ohlsson! När du har läst Intervjun, så länka den gärna vidare!:)



Vart är du född och uppväxt?



Född 1967 och uppvuxen i Bro, mellan Stockholm och Enköping. Gick även i skolan i kommunen så jag är en riktigt rotad "Brobo".

Hur var din uppväxt? lätt? Svår?

Min uppväxt var jättefin, med en djurtokig mamma och en sporttokig pappa. Har också en lillebror som jag kunde dela mitt fiskeintresse med under ungdomen. Tyvärr gick fiskeintresset över för honom medans det blev starkare för mig... så kan det gå...

Vart bor du?



Bor i Bro, bara 500 meter från min barndoms fiskesjö, där allt började. Den heter Lejondalssjön och har fantastiska abborrar.

Vad jobbar du med/som?



Jag är egentligen ekonom och personalare men efter nästan 20 år bland siffror och fackliga förhandlingar bestämde jag mig för att försörja mig på saker som jag verkligen är intresserad av. Livet är för kort för att inte göra det man älskar. Idag är jag egenföretagare inom miljöfrågor och sportfiskejournalistik. Mina stora skötebarn tillsammans med några vänner och kollegor är fisheco.se, fisketavlingar.se och magazinefisheco.se. Naturligtvis är också samarbetet med Anders Bergman och Fiskesnack.com en stor del av mitt arbete idag.

Har du någon familj?

Jajamen, en underbar fru, Annette, som jag träffade redan när jag var sjutton år och tillsammans har vi tre barn, som börjar bli stora nu. Caroline 21 år läser till informatör, Cissi 19 läser till lärare och Jacob 17 år läser till vvs:are...

Vad kör du för bil?

En Kia Ceed miljöbil just nu men måste tyvärr ha en fyrhjulsdriven till båten inom kort.

Hur ser ditt hus ut?


Vårt hus är gult utanpå och är fullt med sportfiske innanför, allt från tavlor till spön på väggarna till en o annan krok som man ibland trampar på...

Har du några djur?

Nej, men vill ha en hund, snart kanske...

Hur är du som person, enligt dig själv..?

Envis men snäll, och väldigt nyfiken...

Nä, nu går vi över till "fiskefrågor" tycker jag!


Hur länge har du fiskat? När och vart började du?


Vet inte, så länge jag kan minnas har jag fiskat, minst 35 år. Jag har verkligen försökt hitta mitt första fiskeminne men det är så länge sen... Men, mina föräldrar hyrde sommarhus på Åland många år på raken. Det var rena rama paradiset för mig, jag fiskade varje dag under hela sommarloven och många helger på Åland. Har så många fina minnen från just dessa år. Min första torsk, min första gädda, mina första idar. Ja, det var verkligen härliga år. Sen vet jag att jag också smet iväg för att meta både abborre, mört, brax, sarv i min fina Lejondalssjö vid väldigt unga år...

Vilket fiskesätt ligger dig närmast om hjärtat?


Flugfiske och vertikalfiske, jag kan inte bestämma mig... Jag är egentligen en allätare inom sportfisket. Varje metod har lixom sin charm.

Vilken fisk fiskar du helst efter?


Det är nog gös, jag är helt såld på vertikalfisket, både bottennära och pelagiskt. Men, bodde jag nära en laxälv kanske det hade varit laxflugfiske, svårt at säga...

Varför just fiske?


Ja, den som visste det. Men, den härliga kicken när en gös karatehugger på din jigg, eller när det bara kokar till bakom en jerk och en gädda tar. Det är nog den som driver tror jag. För mig är det helt klart beroendeframkallande.

Största...

Gäddan? 10,2, har lite oflyt med gäddan tycker jag själv. Den här var en fin fisk från Mönsterås skärgård.

Öring? Många havsöringar mellan 85-95 cm, nästan alla stora fångade i Emån och återutsläppta utan vikt men den största vägde nog 10 kilo. Fiskar Emån minst två gånger om året, en underbar å som jag verkligen älskar.

Lax? En blank junifisk 15,3 på fluga, jäkl.. vad den drog. Fångade också denna i Emån, den tog hela fluglinan och en massa backing i ganska mycket vatten. Minns även denna fisk som igår.

Gös? En brutal ismetad vårgös från sista isen, minns den så glasklart. Oj vad glad jag blev. 8050 gram vägde den.

Röding? kanske ett kilo, inte fått så många.

Harr?
1150 gram

Regnbåge? 3,4 kilo.
Abborre? Vägd 1500 gram men har fått flera mellan 49-51 cm, bara tagit längd här. Jag bor ju som sagt mycket nära en fin sjö där det fångats fisk på över två kilo, vill gärna ha en sån.

Om du fick välja ett ställe här i världen att åka till och fiska. Vart skulle det vara och varför?



Det står mellan en av de riktigt bra ryska älvarna och störfiske i Kanada. Även havsöring i Argentina vore inte så dumt. Får se om man blir rik någon gång...

Fiskar du helst själv, eller med andra?



Det är nog hälften av varje. Eftersom jag lägger mycket tid på vertikalt gösfiske så blir det ganska många ensamturer. Det blir enklare på något sätt, speciellt om dessutom fiskar på pelagiska ekon. Har alltså inget emot att fiska själv, ibland kan det vara ganska skönt, att stänga av helt och bara fiska. Men, jag åker varje år till Skottland för lite laxfiske oxå, där fiskar jag alltid med fem goa gubbar och att vara ett större gäng är ganska kul det med.



Kompisar?


Ja, jag är faktiskt glad för att jag har så många vänner. Fiskar med tex Torbjörn "Tuben" Persson som är en grym kille, Anders Gräsgårds är min kumpan vid Emåfiske, vi har fiskat tillsammans där varje år i 17 år. Fiskar även en del med Andreas Dybedahl som är en gammal vän och sportfiskejournalist. Försöker också att komma ut och fiska med riktigt skickliga killar, både för att lära och för intervjuer och artiklar. Det är verkligen skoj.
Kommer vi att se dig på TV någon gång i sammanhang med fiske?

Inte omöjligt men inget planerat. +FishEco har ju en hel del filmverksamhet men just nu bara för webben.

Jag tycker det skulle vara jätte roligt om du skulle villa komma till Ljusne och göra ett reportage eller fiska med mig, något du kan tänka dig?

Absolut, det skulle jag väldigt gärna göra.





Slutligen så vill jag som vanlit tacka Janne för att han villa gå med på denna Intervju. Jag hoppas att vi syns i Ljusne nån gång:-) Hare gött alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar