lördag 14 april 2012

Skamligt!

För ett par dagar sedan så var jag och min goda kusin Fredrik upp till Höljebro för att kolla om man kunde fiska Gös från land någon stans. Men innan vi ens kunde börja att tänka på fisket så fick i alla fall jag mig en rejälv chock när vi kom fram till det första utav dom två alldeles för många kraftverken i Höljebro. Det första jag kände var ren sorg för Ljusnan. Jag vet inte hur jag ska förklara, men det är skamligt. Från det första kraftverket så var Ljusnan helt torrlagd ett par hundra meter nedströms. Först trodde jag inte att det var sant, men enligt Fredrik så har det varit så ett tag. Men jag har totalt missat det, och jag kan bara säga att Kraftbolaget borde skämmas! Fy f'n hur det såg ut.

Både Havsöring och kanske även någon enstaka Lax kunde förut gå upp och leka här, men om dom tar sig upp nu så gör dom det förbannat bra! Alltså det var helt torrt.S å jag och Fredrik gick och ställde oss i själva älven... Vi gick även ner alldeles bredvid luckan som förstör detta. Det såg förjävligt ut, om ni inte har sett detta skamliga ställe så tycker jag att ni ska åka dit direkt och ta en titt. Så då kanske ni förstår vad dessa "Vattenkraftverk" gör med våra rinnande vatten. Eller ja rinnande... Det var inte mycket som rann där nu förutom en liten glipa i luckan som det kom ut hemskt lite vatten ur.

Jag med flera tycker det är rent skit att "Vattenkraften" ska totalt förstöra våra vatten, utan Älvräddarna så vore det nog kört med varenda älv vi har. Men dom motarbetar ständigt för att vi ska få ha kvar dom sista älvarna orörda. Dom arbetar även med att varje älv ska tillslut få vandringsvägar så att fisken kan gå upp för att leka och fortplantera sig.











Gör som jag och bli medlem i Älvräddarna, det kan nog vara det viktigaste jag har gjort i år. www.alvraddarna.se är hemsidan ni bara måste gå in och göra allt ni kan för att hjälpa dom. Jag hoppas att ni som läer detta verkligen tar åt er och förstår vad som händer med våra älvar, jag har gjort det. Jag förstår nu vilken katastrof "Vattenkraftverken" verkligen är för våra vatten. MVH Andreas Riktiga Sten.




13 kommentarer:

  1. Tack Andreas för ett bra reportage!
    Christer Borg, ordförande Älvräddarnas Samorganisation

    SvaraRadera
  2. Kanonbra Andreas ! Farsan // Ljusne JPM

    SvaraRadera
  3. Förstår helt och hållet känslan. Känner samma sak varje gång jag ser en damm utan fiskvandringsvägar. Blir så förbannad över människans girighet. För det är girighet som gör att det ser ut som det gör. Kunskapen finns, tekniken finns. Det enda som saknas är viljan....

    SvaraRadera
  4. Bra Andreas,fortsätt att bevaka och upplysa, det gör skillnad!
    Mvh Jonas Bollnäs

    SvaraRadera
  5. Riktigt bra skrivet Andreas. Det behövs fler som du i cyberspace. Debatten om detta får inte tystna så att gemene man tror att vattenkraft är grön el bara för att ekosystemen som slås sönder inte syns så tydligt :)
    //Peder

    SvaraRadera
  6. hej andreas.

    tycker inget illa om dig som person men du gör ett fel som de flesta som fiskar där uppe gör. ni fiskar i utbyggda älvar, med "bolagets" egna fiskar, ni gör en slags reklam när ni tar kort på era fenklippta fula laxar o HÖ. kratbolagen får ju egentligen som de vill: Vi bygger ut era älvar, förstör de vilda stammar, men ni får ju fiska feta 10 kgs öringar som bara står där o väntar på era flugor framför våra kraftverk! dom får ju en bild av att vi är nöjda, eftersom vi får fisk i vilket fall utbyggt som orörd, kanske tom större fiskar än när älven va outbyggd....Klaga på kratverk+Fiska den odlade fisken = inte så bra. Jag har försökt att förklara detta för några som bor o fiskar där, i gensvar får jag: "du är ju så jävla avis, håll dig till era smoltöringar på västkusten". asså jag fiskar hellre än 3 kgs vild kustöring här, än att drilla en "smutsodlad" havsöring på 10 kg i en utbyggd älv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår exakt vad du menar. Man är man 17 år och bor alldeles bredvid älven och inte har nå jobb eller någon som helst inkomst så kan man inte fiska på andra ställen.

      Jag skulle mer än allt i hela världen hemskt gärna bara kunna fiska på "Fria" vatten, men som det är nu så funkar inte det. För det är för dyrt att resa... MVH Sten:)

      Radera
    2. Förstår dig. se till o plugga på forshaga akademi, du får sommarjobb i en norsk laxälv redan efter 1 året....då kan du njuta :)

      Radera