fredag 12 oktober 2012

Intervju Broman Del 2...

       Är det något bestämt om/med du kommer att ha en Serie på TV under 2013?

- Ja, andra säsongen av "Fiske - lite djupare" kommer att gå i sändning under vintern/våren 2013, förmodligen med sändningsstart i slutet av februari 2013.

Vilket sorts fiske ligger dig närmast om hjärtat?

- Jag gillar det mesta inom sportfiske men det jag gillar allra mest är flugfiske längst upp i norra Sverige och tropiskt popperfiske.

Vad tycker du om den "Gröna" vattenkraften?

- De flesta vattenkraftsbolag som benämner sin vattenkraft som grön borde skämmas. Vattenkraft kan bara kallas för grön om den kan produceras utan att stänga av de strömmande vattendragen, tex med garanterad minimivattenföring, bra omlöp och långa turbinskruvar som tillsammans öppnar upp ekosystemet i vattendraget ifråga. Några som arbetar på detta sätt är Tranås Energi, som på eget initiativ lägger ned omfattande resurser på att vara gröna på riktigt. Men jag tror att fler energibolag kommer att följa i deras fotspår.

Varför ska vi just följa ditt program?

- Förhoppningsvis för att ni är intresserade av svenskt fiske och svensk fiskevård.

Vad tycker du att du behöver utveckla med ditt fiske?

- Det finns säkert massor som jag borde utveckla med mitt fiske men samtidigt är det svårt att lära en gammal hund att sitta, så jag tror jag fortsätter såsom jag gjort hitills:-)

Berätta om ett misstag du har gjort när du fiskat, som du inte kan glömma.

- Jag flugfiskade en gång från flytring i Kvissleströmmarna i Indalsälven och såg en stor fisk vaka långt ned på den stora övre nacken, varför jag släppte ned mig för långt ned på nacken, ankaret lossnade och jag fick mig en grym forsfärd på ett par kilometer innan jag kunde paddla mig säkert i land. Det gör jag inte om.

Vad tycker du är din hitintills största bedrift?

- Att jag har lärt mig det jag kan själv, vilket jag vill tro ger mig en bra substans i mitt sätt att se på fisk och fiske.

Hur bra är du på att samarbeta med andra fiskare?

- Bra hoppas jag, men det ligger ju egentligen hos andra fiskare att avgöra.

Kan du beskriva de viktigaste erfarenheterna du har fått under din fiskekarriär?

- Jag har från barnsben spenderat mycket tid på att lära mig hur fisken beter sig under olika förhållanden, genom allt från snorkling, dykning, studier från strandkanten, i vattnet och från hängbroar och båtar etc, vilket har lärt mig en hel del om de fiskar jag fiskar efter, vilket i sin tur hjälper mig i mitt fiske. Men viktigast är ändå den gemenskap jag har med mina fiskekompisar - den är en stor och viktig del i mitt liv.

Tycker du att det är "rätt" betalning för ditt arbete?

- Är inte helt säker på vad du menar här, men om jag förstår dig rätt så är svaret ja, jag är glad över att fisket har gett mig en rad riktigt goda vänner.

Var tror du att du befinner dig om tre-fem år, yrkesmässigt/privat?

Yrkesmässigt hoppas jag att jag gör mer tv än idag. Och att jag fortfarande guidar mycket fiske i skärgården, till fjälls och utomlands. Den privata delen behåller jag gärna för mig själv.

Vilka är dina styrkor?

- Som fiskare är det nog att jag kan en hel del om de fiskar som jag fiskar efter. Men kanske ännu starkare för mig är att jag har fått mina fiskar nu, så att det inte är lika viktigt för mig med fångsten längre, utan att jag egentligen njuter mer av gemenskapen, maten och drycken och destinationerna/naturen än av själva fisken numer.

Vilka är dina svagheter?

- Som sportfiskare...kanske att jag inte är lika hungrig på fångst som tidigare. Jag själv tycker som sagt att det är kanonskönt, men omgivningen kan säkert ibland uppfatta den biten som om jag vore mindre engagerad.

Vad vill du ha ut av ditt jobb?

- Jag gör idag exakt det jag vill göra, vilket naturligtvis är ett privilegium. Men det är viktigt för mig att komma ihåg att det är ett val som jag gjort, där jag har valt att ha skoj och njuta av det jag gör framför att tjäna massor av pengar.

Vad har varit dina största yrkesmässiga prestationer så här långt?

- Att starta Eco Weight, Fishit, BROMAN och BROMANoDELL krävde extremt mycket engagemang och tog extremt mycket kraft, och de är alla företag/varumärken som jag är stolt över att jag drog igång och byggde upp, även om dom idag inte drivs som jag skulle ha velat. Sedan tycker jag att vi gjorde en bra serie i "fiskeDRAG" och att vi gör en bra serie i "Fiske - lite djupare".

Hur bra är du på att prioritera?

- Rätt dålig tyvärr. Prioriterar oftast det som är skoj, vilket inte alltid är det bästa.

Vad motiverar dig att göra ditt bästa?

- Jag gör alltid mitt bästa om jag tycker att det jag gör är roligt och intressant. Om det inte är skoj och/eller intressant har jag svårt att motivera mig. 
 

 
Jag vill sluterligen tacka Johan för att han gick med på denna Intervju.

 
Hare gött!:D


       



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar