måndag 19 november 2012

Sussi Stridh Del 1!

Vart är du född?
 
Jag är född på Eksjö BB en kall vinterdag för nästan 38 år sedan.
 
Vart bor du nu?

Nu bor jag i ett rött litet hus med vita knutar, till höger om skogen,
några kilometer utanför Nässjö.
 
Vart är du uppväxt?
 
Mina första 6 levnadsår växte jag upp hos min mormor och morfar, i ett
paradis som heter Ekbacka. Ett stort gult tegelhus, beläget i en vacker ängsmiljö, ett
naturskyddsområde, och med sjöutsikt. Mamma gifte sig med min käre styvfar, som fick hela
familjen till att flytta ut på hans föräldragård, i en nybyggd villa, i början av 80-talet. Här växte jag
upp bland kor, katter, hundar och hästar och spenderade sommarloven ute på sjön, metandes vitfisk som gårdens alla katter
fick äta av.
 
Har du någon familj? Hur ser den ut? Vilka? Vad sysslar dom med?
 
Min familj är stor.
Mamma jobbar som personlig assistent, hon älskar också att hjälpa sina barn med diverse trädgårdsskötsel och mår som bäst med en pensel i handen och en välfylld målarfärgshink.
Styvfar (pappa Kåre) arbetar som hovslagare på heltid så han ser till att min häst alltid har fina hovar och fräscha skor.
Lillasyster Linda (ingift syster) bor i Lerum, hon arbetar som kokerska och är helt grym på att laga mat och ta hand om sin underbara
familj, man och två söner.
Lillebror Niclas (halvbror då vi har samma mamma), driver egen byggfirma och bor i Nässjö med sambo och två söner.
Felix, min sambo, arbetar inom psyk (ett specialfall som jag inte kan berätta mer om här, jobbet alltså och inte Felix)
Felix son Lucas som hälsar på oss var fjärde helg
 
 
Hur är du som person? Enligt dig själv...
 
Jag är en envis person som inte är rädd för att säga vad jag tycker och tänker, kanske inte alltid är så bra, men jag föredrar att vara rak och ärlig. Har tusen bollar i luften och tycker om utmaningar.
Ibland tryter mitt tålamod då jag vill att saker och ting ska ske på direkten. Jag är väldigt lojal mot de jag tycker om och har lätt för att dela med mig av både glädje och sorg och en och annan present då och då.
 
 
 
 
Vad jobbar du med? Som?
 
Jag jobbar heltid som undersköterska, inom hemtjänsten, i Nässjö kommun.
Ett ganska så fritt jobb där man oftast får jobba ensam och ta egna beslut.
Ett jobb som passar mig då det aldrig blir enformigt och där man också
får röra sig en hel del då vi traskar hem till olika vårdtagare, boendes inom
ett geografiskt område i stan. Här möter jag både gamla och unga, från svårt sjuka
till mindre sjuka.
 
När började med fiske? Vart? Med?
 
Jag började fiska som liten, kanske i 8-9 årsåldern. Det började med mete från
vår båt i sjön som ligger vid gården där jag växte upp. Det var mamma och pappa Kåre som
tog med oss barn ut på sjön. På vintrarna körde vi med angeldon och knallkorkar, det var superkul när man var liten och fick uppleva dessa familjedagar på sjön.
 
 
Varför just fiske? 
 
Det var ett sätt för familjen att umgås och komma närmare varandra. Ett sätt att koppla av från
alla sysslor på gården och ett sätt att få god mat, om man nu hade turen att få upp en gös eller ett par större abborrar. Kan säga att vi syskon var rätt trötta på att jämt äta viltkött och nötkött ( då pappa jagade och vi hade nötkreatur på gården  ;)

Varför började du att fiska? När vart det på allvar?
 
Jag började fiska för att jag tyckte det var så otroligt spännande att se det lilla flötet åka
under ytan och sen se vad det var för fisk jag hade krokat. Det var ett enkelt sätt att komma ut
i naturen och det gav en frihetskänsla. Det hela började på allvar först när jag gick med i Fjällorna 2007
och var med på lite olika aktiviteter, via medlemskapet blev jag också automatiskt ansluten till Sportfiskarna, vilket
kändes lite skumt då jag ansåg mig vara en hobbyfiskare och trodde att sportfiskarna bara hade med tävlingar att göra.
Om du fick välja ett enda ställe att fiska på jämt, vart vore det och varför?
 
Det skulle nog vara Storsjö Kapell. Mitt semesterparadis. Här finns det stor variation på
både vatten, fiskarter och natur. En helhetsupplevelse utan dess like. Tyvärr har jag inte
varit här och isfiskat men det kanske blir inom en snar framtid.
 
Vilken art fiskar du helst efter, varför?
 
Oj, vilken svår fråga! Jag älskar öringar, rödingar, harr, regnbågar, abborrar, gös och
faktiskt även gäddor. Alla har sin speciella charm och är vackra på sitt sätt. Eftersom jag
tycker om variation så kan jag inte favorisera någon speciell art tyvärr.
 
Vart är dit "Speciella" fiskeställe?
 
Det måste nog vara Skärkån. Kristallklart vatten och i en
fantastisk vacker natur.
 
Vad fiskar man där?
Otroligt vacker harr och öring. Här krokade jag min första fjällöring på fluga
och det kommer jag aldrig att glömma.
 
Varför just "Sussi symfoni" :) ?

Jag hade från början en annan fiskeblogg med ett krångligt namn, sen skaffade jag mig en vildhäst som var döpt till Symfoni, så jag började blogga om mig och äventyret med att kommunicera med hästen, där av  Sussis Symfoni. Men det kändes fel att blanda inlägg med både häst och fiske i samma blogg, en del läsare tyckte att jag bara skrev om hästen och andra om bara fiske så till slut blev det en separat fiskeblogg och namnet klingade så fint så det fick hänga kvar.
 
Kommer vi att se dig i Ljusne någon gång?
 
Absolut! Säg bara till när!!
 
Om man vill fiska med dig, vad ska man göra?
 
Det är bara att höra av sig. Jag tycker det är jättekul att träffa nya vänner, dela med sig av olika
kunskaper/erfarenheter, komma till nya fiskeplatser eller dela med sig av sina egna.
Prova på olika fiskemetoder och fiska efter andra arter.
 
Har du några tips om man vill bli bra på att fiska?
 
I början är det bra att följa med någon som är mer erfaren. Gå med i en sportfiskeklubb.
Va inte rädd för att fråga dig fram, många fiskare där ute delar gärna med sig
av sina kunskaper, det händer väl att det finns de som inte vill dela med sig men skit i dom.
Träna, träna och åter träna! Ta lite kurser eller anlita en guide, det finns massor där ute men fråga gärna andra så att du blir rekommenderad till rätt kursledare/guide, det finns tyvärr de som bara vill tjäna pengar men inte är pedagogiska eller duktiga och då blir man väldigt besviken om man så att säga "slängt pengarna i sjön".
Se till att du har rätt utrustning för det fiske du vill bedriva, om du inte kan låna utan måste köpa, så köp
hellre kvalitetsgrejer även om det kostar en del. Det är bättre med bra och rätt utrustning, då fisket blir så
mycket roligare än när man snålköper och står där med rullar som trasslar, spön som går sönder m.m.
 
Har du några frågor till mig?
 
Ja Andreas!!
 
Hur har du själv lyckats att bli en så duktig fiskare och bloggare?
Hur länge har du fiskat och hur mycket tid lägger du ner på ditt intresse?
 
Hmm... Vet inte riktigt hur jag ska svara men vi kör så här! När jag gick i högstadiet i skolan så var jag mobbad av flera elever i flera omgångar. Jag drog mig bort från skolan och ner till älven, jag tror att det var så allt började med fisket. Jag njuter verkligen av att dela med mig av mina berättelser, allt som har med fiske att göra. Inte bara om mina egna äventyr utan även av andras. Jag tror att ska man bli en "duktig" bloggare så ska man våga skriva det man tror på och inte låta sig tystas av vad andra säger och tycker. Jag skriver det JAG är intresserad över och det JAG tycker är intressant. Sedan är det upp till folk att gilla det jag skriver eller inte, ska tillägga att jag är grymt tacksam till alla som följer mig och mina fiskeäventyr, det värmer verkligen!
 
Jag har hållit på med fiske hela livet, men det var inte förens kanske fyra till fem  år sedan som jag började att fiska på "Riktigt" efter Havsöring nere i Ljusne. Lax började jag med för 3 år sedan.  Så på den korta tiden som jag har fiskat så är jag sjukt nöjd med min egen presentation!:) När man berättar hur mycket tid man lägger ner på fisket och bloggandet så tror folk att man inte är klok. Men jag kan säga så här, det går INTE en enda dag som jag INTE är nere vid älven under högsäsongen. Sedan hur många fisketimmar jag har det går inte att berätta, för jag har tappat räkningen för så länge sedan! Fiskar så fort jag kan, varje sekund, varje minut, varje timma, varje vecka och varje år! Helt ärligt, JAG LEVER LIVET!:D



Tusen tack för intervjun!! Skitfiske och hoppas vi ses där ute vid något spännande vatten och huggvillig fisk!! / Sussi
 
Tack desamma, tiden som vi svingar spö tillsammans kommer att komma. Det är jag säker på!
 

Sluterligen vill jag tacka dig Sussi för att du tog dig tid och gick med på en intervju!
HARE GÖTT!:D


2 kommentarer:

  1. Åh va kul detta var!!! Tusen tack Andreas!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, jag som ska tacka! Tyckte du det här var kul, så kommer "Del 2" blir grymt kul! ;)

      Radera